Alge: Izvor Omega-3 masnih kiselina

Omega-3 masne kiseline štite od srčanih oboljenja, korisne su u očuvanju centralnog nervnog sistema i vida. Takođe imaju važnu ulogu u brojnim telesnim funkcijama, uključujući aktivnost mišića, zgrušavanje krvi, varenje, plodnost i razvoj ćelija. Pa ipak, naše telo ih ne može samo stvarati, već esencijalne masne kiseline moramo unositi kroz hranu.

Omega-3 masne kiseline su najznačajnije od svih polinezasićenih masnih kiselina, pri čemu postoji nekoliko vrsta:

DHA (dokozaheksaenska kiselina) je esencijalna masna kiselina koja se nalazi u ribi  (tuna, losos, haringa, sardina, bakalar, skuša), morskim plodovima i algama. Zajedno sa EPA ima ulogu u normalizaciji triglicerida, funkcionisanju centralnog nervnog sistema i očuvanju vida. Posebno je važna za rast i razvoj dece, razvoj mrežnjače i centralnog nervnog sistema u prenatalnoj fazi. Žene bi trebalo da povećaju unos DHA tokom trudnoće i dojenja. Ova esencijalana masna kiselina je takođe važna za starije osobe, zbog zaštite od demencije.

EPA (eikozapentaenska kiselina) je esencijalna masna kiselina koja se takođe nalazi u ribi, morskim plodovima i algama. Delotrvorna je u očuvanju kognitivnih funkcija, utiče na gene koji kontrolišu metabolizam, na ciklus ćelije, kao i na regulisanje odgovora organizma na stres. Adekvatno snabdevanje EPA esencijalnom masnom kiselinom u odraslom dobu može da bude prevencija čitavom nizu hroničnih bolesti.

ALA (alfa-linoleinska kiselina) nalazi se u hrani kao što su soja, orasi i lan. Ljudsko telo ALA uglavnom koristi za dobijanje ćelijske energije. Korisna je kod prevencije kardiovaskularnih bolesti, neuroprotekcije, i pomaže organizmu da se izbori sa upalama.

Najveći deo ovih esencijalnih masnih kiselina dolaze iz ribe. Ipak, pošto su ribe relativno visoko u lancu ishrane, one mogu akumulitrati zagađivače kao što su teški metali, koji dospevaju u vodu. Iako je riba veoma korisna za ljudsku ishranu, sadržaj toxina u ribi može često nadvladati tu činjenicu. Štetni uticaji teških metala koji dospeju u ljudski organizam veoma su dobro poznati i uključuju ozbiljne pretnje po zdravlje, kao što su bubrežna insuficijencija, oštećenje jetre, kardiovaskularne bolesti, pa čak i smrt. Studije koje su prikupljale podatke o sadržaju teških metala (Hg, Cu, Zn, Pb, Cd, Fe and Mn) izmerenih u jetri, škrgama i mišićima pojedinih vrsta ribe, predlažu konzumiranje Omega 3 masnih kiselina iz drugih izvora.

Povratak nezagađenom izvoru Omega-3

source: http://www.bbc.co.uk/guides/zs3882p

Ribe ne mogu same da proizvedu Omega-3 esencijalne masne kiseline, već ih dobijaju iz algi. Mikroalge ne samo da su izvrstan izvor DHA i EPA, odgovornih za normalnu koncentraciju triglicerida u krvi, normalan vid i moždane funkcije, već mogu da akumuliraju teške metale iz iz okoline i organizma (bioakumulacija). Mikroalge su sposobne da eliminišu jone teških metala za relativno kratko vreme (biosoirpcija). U ljudskom organizmu, njihovi molekuli akumuliraju teške metale, menjajući im strukturu i pretvarajući ih u netoksične materije. Ovo je obećavajući proces biološkog eliminisanja zagađivača, koji su pretnja za zdravlje.

Takođe je važno da dobijanje Omega-3 masnih kiselina iz algi ne povećava izlovljavanje ribe, i ne remeti dinamiku populacije vodenog sveta. Postavlja se pitanje: zašto bismo lovili ribu da bismo proizvodili riblje ulje radi Omega-3 masnih kiselina, kad su one već sadržane u algama koje ribe jedu?

Ukoliko ste vegan ili vegeterijanac

U ishrani vegana i vegeterijanaca najzastupljenija je ALA esencijalna masna kiselina, koja se dobija iz soje, lanenog semena, i orašastog voća. ALA se u nedovoljnim količinama pretvara u dugolančane Omega 3 masne kiseline DHA i EPA. Nekoliko studija pokazalo je da vegeterijanci i vegani imaju znatno niže vrednosti DHA i EPA u organizmu, kada se uporedi sa onima koji jedu ribu. Dodatak ALA ishrani može do izvesne mere da poveća količine EPA, ali to ima malo efekta na povećavanje koncentracije DHA. Iako studije imaju različite zaključke, moguće je da nedovoljan unos Omega-3 stavljaju vegeterijance i vegane u povećan riuzik od kardiovaskularnih bolesti, takođe imajući nepovoljne efekte na vid i moždane funkcije.

Klinička istraživanja pokazala su da su koncentracije DHA i EPA uporedive sa onim iz ribljeg ulja, i da štite od rizika oboljevanja od kardiovaskularnih bolesti, snižavajući trigliceride u plazmi i oksidativni stres. Suplementi na bazi algi sa visokim sadržajem DHA i EPA pogodni su za vegane i vegeterijance. Pored toga što su idealni nutritivni suplementi, Omega-3 dobijene iz algi ne sadrže toksine ni teške metale koji ostaju u ribi. Štaviše, oslobađaju telo od štetnih supstanci.

Možda ti se takođe svidi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *