Kako se držati novogodišnjih odluka

nova godina odluka

Da li obećavate sebi da ćete se više truditi u novoj godini? Da ćete biti bolji u nečemu, ili da ćete prekinuti sa lošim navikama? Evo šta se sa novogodišnjim odlukama dešava, prema istraživanju lista New York Times. Više od polovine odluka koje se donesu kao deo novogodišnje agende – propadnu, ali to ne mora da bude tako. Ovde dajemo plan kako da postignete cilj koji ste zacrtali i kako da time unapredite svoj život.

Zašto ne uspevate da održite obećanje?

Za početak, obećanja koja damo sami sebi mogu biti doneta iz sasvim pogrešnih razloga. Na primer, možemo ih doneti jer to neko drugi očekuje od nas. Mogu biti suviše nejasna, odnosno nedefinisana. Ili, nemate realističan plan koji može da dovede do ostvarenja cilja.

Jedna od metoda za ostvarenje ciljeva može biti i SMART metoda, koja važi u menadžmentu. SMART je skraćenica skovana od engleskih reči ,,konkretno, merljivo, dostižno, važno i vremenski određeno (specific, measurable, achievable, relevant and time-bound). Ako funkcioniše u menadžmentu za ostvarivanje zadatih ciljeva, može da bude važan orijentir i za postizanje ličnih ciljeva.

Konkretan cilj

Vaš cilj trebalo bi da bude potpuno jasan i konkretan. Na primer, ako želite da izgubite kilograme, umesto da kažete ‚‚želim da smršam”, bolje je da znate koliko tačno želite da izgubite kila i u kom periodu. Ako kažete da želite da izgubite 5 kg za dva meseca, biće vam lakše da se fokusirate i vidite kako vam ide.

Merljiv cilj

Veoma je važno da pratite svoj napredak. Ova stavka je ključna jer vam omogućava da znate tačno kako napredujete. Ukoliko želite da prekinete sa nekom lošom navikom, npr. da prestanete da grickate nokte, bilo bi dobro da napravite fotografije vaših noktiju i tako pratite progres. Bez obzira na to koji je vaš cilj, stručnjaci se slažu da je dobro pratiti napredak kroz vreme na konkretan način, bilo da su to zapisi u podsetniku, dnevnik, fotografije…

proslava

Dostižan cilj

To ne znači da ne možete da imate velike ciljeve. Ali, ako pravite suviše velike korake, možete da postanete frustrirani jer se ne odvija sve kako vi želite. Takođe, vaši ,,prevelilki zalogaji” mogu da utiču na vašu okolinu, porodicu i prijatelje. Na primer, odluka da zaradite dovoljno novca da se ranije povučete iz posla može biti realistična ako uspevate, za početak,da uštedite određenu sumu novca svaki mesec. Ako uspevate da uštedite npr. 100 € mesečno, možete postepeno da povećavate tu sumu.

Važan cilj

Treba da se zapitate da li je odluka zaista važna za vas, i da li je doneta iz pravih razloga? ‚‚Ako nešto radite iz mržnje prema samom sebi, kajanja ili vođeni jakom strašću, to verovatno neće trajati dugo.”, kaže Dr. Majkl Benet, psihijatar i autor veoma specifičnih knjiga za samomotivaciju. ‚‚Ali, ako razmislite o tome šta je dobro za vas, učestvujete svesno u procesu koji popravlja vaš život, menajte se upoznajući nove ljude koji vam mogu pomoći, onda mislim da imate šanse”.

Vremenski određen cilj

I rokovi koje ste sebi postavili moraju takođe biti realistični. To znači da sebi treba da date dovoljno vremena, sa manjim ciljevima koje ostvarujete na putu do krajnjeg cilja. To će vam omogućiti da postepeno napredujete. Tako se u toku vremena koje ste sebi postavili izgrađuju navike i pozitivne matrice ponašanja, što je samo po sebi investricija za budućnost.

 

Možda ti se takođe svidi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *